Вівторок, 07.05.2024, 09:19
Мій сайт
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів з доповненнями станом на 01.09.2017 р.

Укладачі: Л.Б.Бесараб, методист Марїнського районний методичного центру координації та розвитку освіти;

О.Г.Садовніченко, вчитель вищої категорії, старший вчитель Курахівської ЗОШ І-ІІІ ст. №5.

Фізика

Особливістю фізики як навчального предмета є його спрямованість на використання знань, умінь і навичок у житті. Фізика як навчальний предмет формує в учнів предметні компетентності на основі фізичних знань, наукового світогляду, розвитку експериментальних умінь та творчих здібностей.

Оцінювання навчальних досягнень учнів, які вивчають фізику за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, здійснюється відповідно до нових орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів (наказ МОНУ від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»).

Оцінюванню з фізики підлягають:

  • рівень володіння теоретичними знаннями ( можна виявити під час усного чи письмового опитування, тестування);
  • рівень умінь використовувати теоретичні знання під час розв'язування задач різного типу (розрахункових, експериментальних, якісних);
  • рівень володіння практичними уміннями та навичками ( можна виявити під час виконання лабораторних робіт та фізичного практикуму);
  • зміст і якість творчих робіт учнів (навчальних проектів, рефератів, творчих експериментальних робіт, виготовлення приладів, комп'ютерне моделювання фізичних процесів тощо).

Основними видами оцінювання є: поточне, тематичне, підсумкове за семестр, підсумкове річне оцінювання та державна підсумкова атестація. Під час виставлення оцінки за тему необхідно враховувати всі вищезазначені складові оцінювання рівня навчальних досягнень учнів. Можна запропонувати такі способи виставлення тематичної оцінки:

  • за результатами двох видів робіт – виконання контрольної роботи, яка включає теоретичні питання і задачі, та практичної складової теми, що враховує поточні оцінки за лабораторні та експериментальні роботи або їх підсумкову оцінку;
  • залік, проведений у письмовій, усній чи комбінованій формах, завдання до якого включають питання з теорії, задачі й експериментальні завдання;
  • узагальнення поточних оцінок за всі види робіт ( за згодою учня).

Поточне оцінювання носить заохочувальний, стимулюючий та діагностико – корегуючий характер, його необхідність визначається вчителем. ( Витяг з програми МОНУ «Фізика.Астрономія» (Київ, Ірпінь, 2005)).

У процесі поурочного вивчення теми здійснюється індивідуальне, групове та фронтальне усне опитування учнів, розв’язування ними задач, виконання фронтальних та індивідуальних експериментальних завдань (лабораторних робіт; робіт фізичного практикуму, домашніх пошуково-дослідницьких та конструкторських завдань тощо), виконання учнямирізних видів письмових робіт, підготовка демонстрацій та презентацій, навчальних проектів, взаємоконтроль учнів у парах і групах, самоконтроль тощо.

Основними завданнями поточного оцінювання є: встановлення й оцінювання рівнів розуміння і первинного засвоєння окремих елементів змісту теми, зв’язків між ними та засвоєним змістом попередніх тем, закріплення знань, умінь і навичок.

Оцінювання навчальних проектів, як виду навчальної діяльності, здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання. Кількість таких оцінювань може бути довільною. Упродовж року учень обовязково виконує один навчальний проект (індивідуальний або груповий).

Оцінки за навчальні проекти враховуються при виставленні тематичної оцінки. Якщо у проекті реалізовано міжпредметні звязки, оцінка може бути виставлена з кількох предметів.

Захист навчальних проектів, обговорення й узагальнення отриманих результатів відбувається на спеціально відведених уроках.У класному журналі в графі «Зміст уроку» робиться запис: «Захист навчального(их) проекту(ів)» із зазначенням його(їх) тематики.

Тематичне оцінювання проводиться після закінчення вивчення теми або її частини і здійснюється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми (частини теми) відповідно до вимог навчальних програм на основі поточних, лабораторних, контрольних оцінок.

Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів із природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» учителю слід передбачити проведення однієї (як мінімум) письмової тематичної контрольної роботи з фізики на семестр. Ці роботи зберігаються в кабінеті фізики протягом навчального року і можуть бути оформлені як в окремо заведеному зошиті для контрольних та самостійних робіт або інших видів діагностичної діяльності (наприклад, фізичних диктантів тощо), так і на окремих аркушах. Час, відведений на виконання контрольних робіт, може варіюватися від 15 до 90 хвилин. Контрольні роботи перевіряються в усіх учнів і оцінка обов’язково виставляється до класного журналу. Робота над помилками проводиться в робочих зошитах.

Бали за контрольні роботи виставляються до журналу в клітинки, що відповідають датам проведення уроків. Якщо учень був відсутній на уроці, у цій клітинці ставиться «н». Поруч залишається вільна колонка без дати для виставлення балу після виконання учнем контрольної роботи. У випадку наявності на контрольній роботі всіх учнів вільна колонка не залишається.

Наприклад:

 

10

09

 

15

09

 

8

 

 

 

11

 

 

 

н

9

 

 

4

 

 

Учитель може використовувати у своїй роботі для перевірки знань і умінь учнів друковані матеріали, яким надано гриф Міністерства освіти і науки.

Учень повинен мати два робочих зошити. Один – для виконання класних і домашніх робіт, другий – для виконання лабораторних, практичних робіт, робіт практикуму (останній зберігається у кабінеті протягом навчального року). Окрема оцінка за ведення зошитів із фізики не виставляється.

У таблиці наведено мінімальну кількість тематичних оцінок (які виставляються у класному журналі в колонці з написом «Тематична» без зазначення дати), що оцінюються, для класів, які навчаються за різними програмами:

 

Клас

Тижневе навантаження (год)

Мінімальна кількість тематичних оцінок (за рік)

 

7

2

6

 

8

2

6

 

9

3

7-8

 

10

Рівень стандарту

2

6

 

Академічний рівень

3

7-8

Профільний рівень

6

10

11

Рівень стандарту

2

6

 

Академічний рівень

3

7-8

Профільний рівень

6

10

Необхідність збільшення кількості тематичних (та лабораторних) робіт, що підлягають оцінюванню, визначається вчителем.

Для контролю за виконанням передбачених навчальними програмами лабораторних робіт оцінка виставляється в журналі у колонці з вказівкою дати проведення роботи. Наявність оцінки у цій колонці, а також відсутність позначки «н» означає, що робота виконана.

Якщо учень був відсутній на уроці, на якому проводилася лабораторна чи інша експериментальна робота, учителем визначається доцільність її відпрацювання.

Вимоги щодо проведення, оформлення та оцінювання лабораторних робіт та робіт фізичного практикуму, здійснення інструктажів із безпеки життєдіяльності зазначені в інструктивно-методичних листах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України за 2007-2011 роки. Так, під час навчально-виховного процесу в травмонебезпечних кабінетах обовязковим є проведення наступних інструктажів: вступного – на початку навчального року, первинного – на початку семестру, теми, лабораторної, практичної роботи. Всі вищезазначені інструктажі реєструються в графі «зміст уроку» журналу обліку навчальних занять з вказанням назви інструктажу та номеру інструкції. Первинні, цільові та позапланові інструктажі реєструється також у окремих відповідних журналах встановленого зразка, що повинні бути у кожному травмонебезпечному кабінеті.

Поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом, що засвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося оцінювання досягнень учня (учениці). У разі проведення здвоєних уроків дата і тема кожного уроку записуються окремо.

Тематична оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом «Тематична» без дати. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.

Клітинка, в якій виставляється тематична оцінка, залишається вільною протягом одного тижня після виходу на навчальні заняття учня, який був відсутній через хворобу або інші винятково поважні причини, що підтверджуються документально. Протягом цього тижня учень повинен написати контрольну роботу, на якій він був відсутній. Після написання учнем контрольної роботи, відпрацювання лабораторних робіт (за визначенням вчителя) клітинка «Тематична» підлягає заповненню.

Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконав(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється «н/а» (не атестований(а)).

Тематична оцінка не підлягає коригуванню.

Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу в колонки з надписами «І семестр», «ІІ семестр». Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають ураховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.

Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом семестру, у відповідну клітинку замість оцінки за І семестр чи
ІІ семестр виставляється «н/а» (не атестований(а)).

Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати у колонку з надписом «Скоригована» поруч із колонкою «І семестр» або «ІІ семестр». Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати.

У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку «Скоригована» не робиться.

Після запису тематики останнього в навчальному році уроку робиться запис «За програмою - 35 годин. Проведено – 34 години. Програму виконано в повному обсязі». Цей запис учитель засвідчує власним підписом.

Річна оцінка виставляється до журналу в колонку з надписом «Річна» без зазначення дати, не раніше ніж через три дні після виставлення оцінки за ІІ семестр.

Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок.

У випадку неатестації учня (учениці) за підсумками двох семестрів у колонку «Річна» робиться запис н/а (не атестований(а)).

Для учнів, які не мають річної оцінки (не атестовані) з будь-яких причин, за рішенням педагогічної ради та відповідного наказу керівника навчального закладу річне оцінювання проводиться в серпні – вересні.

Річна оцінка коригуванню не підлягає.

Виставлення оцінки з державної підсумкової атестації здійснюється в колонку з надписом «ДПА» без зазначення дати.

Учням, які не пройшли державну підсумкову атестацію, у колонку з надписом «ДПА» робиться запис «н/а» (не атестований(а)).

Учням, яким оцінка з державної підсумкової атестації переглядалася апеляційною комісією, за її результатами виставляється оцінка в колонку з надписом «Апеляційна» без дати.

 

Якщо впродовж навчального року був наказ по навчальному закладу щодо ущільнення навчальної програми, по закінченні навчального року після всіх записів у графі «Зміст уроку» слід писати:

«За програмою -__ годин.

Заплановано - __ годин.

Опрацьовано, в т.ч. ущільнено -__годин

Програму виконано в повному обсязі за рахунок ущільнення навчального матеріалу»

/_підпис вчителя_/ ПІБ вчителя»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
uCoz