Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів з доповненнями станом на 01.09.2017 р.
Укладачі: Л.Б.Бесараб, методист Мар’їнського районний методичного центру координації та розвитку освіти;
Л.М.Ткаченко, керівник районного МО вчителів географії та економіки.
Економіка
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 №496 «Про затвердження інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» визначено порядок ведення класного журналу та оцінювання навчальних досягнень учнів 10 -11-х класів загальноосвітніх закладів з предмету «економіка».
Записи в журналі ведуться державною мовою.
Записи проводять чорнилами (пастою)одного кольору, чітко й охайно. Не допускаються виправлення та скорочення в записах. У разі помилкового або неправильного запису робиться правильний, який засвідчується підписом керівника навчального закладу та скріплюється печаткою.
Відсутність учня (учениці) на уроці позначається літерою «н».
Дата проведення уроку записується у вигляді дробу як у лівій стороні журналу, так і в правій (09/09).
В лівій стороні журналу над датами пишемо назви тем чи розділів, що вивчаються.
В лівій стороні журналу не докреслювати олівцем останню колонку.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 05.05.2008 № 371.від 03.06.2008р. № 496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»
Основними видами оцінювання навчальних досягнень є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне), державна підсумкова атестація.
- оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом, що засвідчує дату проведення уроку, коли здійснювалося оцінювання. При визначенні оцінки доцільно враховувати не лише рівень теоретичних знань, а й набуті учнем навички.
Формами перевірки теоретичних знань можуть бути:
- усні відповіді за заданою темою;
- реферати, есе за заданою або обраною учнем темою;
- відповіді на тестові завдання різних рівнів складності;
- висловлення власної думки в процесі обговорень актуальних економічних проблем.
Перевірка набутих навичок може здійснюватися у процесі:
- вирішення задач різних рівнів складності;
- побудови графіків, що пояснюють зміст або динаміку певних економічних процесів;
- розрахунків окремих економічних показників за фактичними даними;
- оцінки результатів дослідження певних економічних процесів або явищ.
Тематична оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом «Тематична» без дати. При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми.
Тематична оцінка не підлягає коригуванню. Після виставлення тематичної оцінки клітинки в класному журналі не пропускаються.
У класному журналі для тематичного оцінювання учнів після останнього уроку розділу чи теми відводиться одна колонка: для виставлення тематичного балу і записується – Тематична. Дата в цій колонці не записується.
Якщо учень був відсутній на уроках протягом вивчення теми, то у колонку з надписом «Тематична » виставляється н/а (не атестований).
Якщо в учня була хоча б одна оцінка, а потім він був відсутній – оцінка виставляється по одній оцінці.
Рекомендується виставляти не менше 3 тематичних оцінок за семестр при 70-ти й 2 тематичних оцінок за семестр при 52-ох годинах навчальної програми з географії. Вчитель може збільшити кількість тематичних оцінок на свій розсуд.
Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок.
Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу в колонку з надписом І семестр, ІІ семестр.
Якщо учень (учениця) був (була) відсутній(я) на всіх уроках протягом семестру у колонку з надписом І семестр, ІІ семестр виставляється н/а (не атестований). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню з дотриманням відповідної процедури.
Скоригована оцінка не може бути нижчою за семестрову.
Скоригована оцінка виставляється без дати в колонку з надписом Скоригована поруч із колонкою І семестр, ІІ семестр.
У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку Скоригована не робиться. Скоригована семестрова оцінка за І семестр виставляється до початку ІІ семестру, за підсумками ІІ семестру – не пізніше 10 червня поточного року.
Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати.
Річна оцінка виставляється до журналу в колонку з надписом «Річна» без зазначення дати не раніше , ніж через три дні після виставлення оцінки за ІІ семестр.
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок.
У випадку не атестації учня за підсумками двох семестрів у колонку Річна робиться запис н/а (не атестований).
Річна оцінка коригуванню не підлягає.
Виставлення оцінки з державної підсумкової атестації здійснюється у колонку з надписом ДПА без зазначення дати.
Учням, яким оцінка з ДПА переглядалася апеляційною комісією, за її результатами виставляється оцінка у колонку з надписом Апеляційна без дати.
Учням, які не пройшли ДПА у колонку з надписом ДПА робиться запис н/а (не атестований).
У графі «Зміст уроку» записується тема уроку відповідно до програми та календарного планування повністю. У «Змісті уроку» нічого не виділяємо та не підкреслюємо.
У графі «Домашнє завдання» стисло записується його зміст (опрацювати §, прочитати, позначити, оформити, скласти конспект, повторити, проаналізувати,*…..). Не допускати скорочень(окрім слова «сторінка» - «с.»), дотримуватися орфографічного режиму. Д/з повинні бути логічними, різноманітними, різнорівневими. Запис д/з починати з дієслова. В кінці запису д/з обов’язково ставити крапку.
У випадку відсутності вчителя педагогічний працівник, який його заміняє, у графі «Домашнє завдання» після запису домашнього завдання записує «заміна» , прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом.
У розділі ІІІ журналу «Облік проведення навчальних екскурсій та практики» вчителем записується дата і зміст проведення навчальних екскурсій, навчальної практики, що проводять у терміни, визначені Міністерством освіти і науки України на ці види навчальної діяльності.
Поруч із тематикою екскурсії вказується в дужках відповідна кількість годин її проведення.
У випадку відсутності вчителя педагогічний працівник, який його заміняє, у графі «завдання додому» після запису домашнього завдання записує «заміна», прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом.
Одна письмова тематична контрольна робота на семестр є обов’язковою (на правій сторінці журналу робиться запис про проведення контрольної роботи).В лівій сторінці журналу над датою проведення контрольної роботи слід робити надпис: «К.р.» Якщо хтось з учнів був відсутнім натематичній контрольній роботі (або на обов’язкових письмових роботах) після колонки з датою цієї роботи рекомендовано залишати вільну клітинку для оцінювання такого учня.
Письмова контрольна робота в кінці семестру не є обов’язковою.
Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються впродовж навчального року в загальноосвітньому навчальному закладі.
Якщо заплановано уроки тематичного контролю, то в змісті уроку фіксувати:
ДАТА
|
ЗМІСТ УРОКУ
|
24/12
|
Узагальнюючий контроль із теми «Ринкова економіка»
|
Учням рекомендовано мати робочий зошит. Оцінка за ведення зошита з географії та економіки в журнал не виставляється.
Для глибшого засвоєння матеріалу та набуття учнями практичних навичок рекомендовані 7 практичних робіт (рівень стандарту, академічний рівень), 12 практичних робіт (профільний рівень), тематика яких вказана в пояснювальних записках до програм.
Усі практичні є обов’язковими для виконання присутніми на уроці учнями.Оцінювання практичних робіт здійснюється на розсуд вчителя ( не є обов’язковим на кожному уроці) , але 4 практичні роботи на рік, 2 на семестр, які визначає вчитель, для кожного учня є обов’язковим
Теми практичних робіт прописуються у змісті уроку на правій сторінці журналу.
В лівій сторінці журналу над датами проведення обов’язкових практичнихробіт слід робити надпис: «Пр.р.» (без вказування номеру). Якщо хтось з учнів був відсутнім на уроці, після колонки з датою проведення практичної роботи слід залишати вільну колонку для відпрацювання. Решта практичних робіт (теми прописувати в лівій сторінці журналу над датами проведення цих робіт не обов’язково).
Навчальні та тренувальні практичні роботи записуються в правій стороні журналу і можуть бути як частиною уроку, так і виконуватися весь урок. В разі , коли учень хворів і не виконав одну з таких практичних робіт, він отримує «н» і цю роботу не виконує.
Рекомендуємо не оцінювати практичну роботу №3 (11 клас, рівень стандарту) і №1 (11 клас, профільний рівень) «Визначення особистої здатності до підприємництва», але обговорити її результати в класі.
Після проведення навчальної або тренувальної практичної роботи клітинка в класному журналі не пропускається. В лівій стороні журналу така практична робота не підписується над датою її проведення.
Практичні роботи оформляються в робочих зошитах або зошитах для практичних робіт із друкованою основою, які мають відповідний гриф МОН України або схвалені для використання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Поле з лівої сторінки журналу нижче списку учнів та оцінок залишається без записів.
Перед початком вивчення чергової теми учнів варто ознайомити з тривалістю її вивчення (кількістю занять); кількістю і тематикою обов’язкових робіт і термінами їх проведення; питаннями, що виносяться на тематичне оцінювання, якщо воно проводиться в усно-письмовій формі, або орієнтовними завданнями (задачами) тощо; терміном і формою проведення тематичного оцінювання; критеріями оцінювання.
Якщо впродовж навчального року був наказ по навчальному закладу щодо ущільнення навчальної програми, по закінченні навчального року після всіх записів у графі «Зміст уроку» слід писати:
«За програмою -__ годин.
Заплановано - __ годин.
Опрацьовано, в т.ч. ущільнено -__годин
Програму виконано в повному обсязі за рахунок ущільнення навчального матеріалу»
/_підпис вчителя_/ ПІБ вчителя»
|